Hadeeth

Back to Index...

1415 من سره أن يعلم وضوء رسول الله صلى الله عليه وسلم فهو هذا
This is how the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) performed ablution

عن عبْدِ خيْرٍقال: أتانا علي رضي الله عنه وقد صلَّى فدعا بطَهور، فقلنا ما يصنع بالطَّهور وقد صلَّى ما يُريد، إلا ليعلِّمَنا، فأُتِي بإناء فيه ماء وطَسْت، فأفْرَغَ من الإناء على يمينه، فغسل يديه ثلاثا، ثم تَمَضْمَضَ واسْتَنْثَر ثلاثا، فمَضْمَض ونَثَرَ من الكفِّ الذي يأخُذ فِيه، ثم غسل وجهه ثلاثا، ثم غسل يده اليمنى ثلاثا، وغسل يده الشِّمال ثلاثا، ثم جعل يده في الإناء فمسَحَ بِرأسه مرَّة واحدة، ثم غسل رجله اليمنى ثلاثا، ورِجْلَه الشمال ثلاثا. ثم قال: «مَنْ سرَّه أن يعْلَم وُضُوء رسول الله صلى الله عليه وسلم فهو هذا».

‘Abd Khayr reported: ‘Ali ibn Abi Tālib (may Allah be pleased with him) came to us after he had prayed. He asked for water and we said: "What is he going to do with the water as he has (already) prayed? He only wants to teach us." A container of water and a basin were brought to him. He poured some water onto his right hand and washed his hands three times. Then he rinsed his mouth and nose three times, using the hand with which he took the water. Then he washed his face three times and he washed his right arm three times and his left arm three times. Then he put his hand in the container and wiped his head once. Then he washed his right foot three times and his left foot three times. Then he said: 'Whoever wanted to learn how the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) performed ablution, this is it.

صحيح - ( رواه أبو داود والنسائي وابن ماجه وأحمد ). Sahih/Authentic. [Ibn Maajah]

هذا الحديث بطوله بين صفة وضوء النبي صلى الله عليه وسلم ، يذكر فيه عبد خير، أن عليا رضي الله عنه أتاهم بعدما صلى، فدعا بماء، فاستغربوا طلبه هذا لكونه قد صلى، ثم عرفوا أنه أراد أن يعلّمهم صفة وضوء النبي صلى الله عليه وسلم ، فجاؤوه بماء في إناء، فصب من الإناء على يمينه فغسل يديه ثلاث مرات، ثم تمضمض واستنثر ثلاث مرات، يمضمض ويستنثر من نفس الكف الذي يأخذ منه الماء، ثم غسل وجهه ثلاث مرات، وحدود الوجه من منابت شعر الرأس المعتاد إلى الذقن مع ظاهر اللحية، ومن الأذن إلى الأذن، ثم يغسل يده اليمنى إلى المرفقين ثلاث مرات، ثم اليسرى كذلك، والمرفقان داخلان في الغسل، ثم مسح رأسه مرة واحدة، ثم غسل رجله اليُمنى ثلاث مرات، ثم رجله اليسرى ثلاث مرات، ثم ذكر أن هذا هو وُضوء رسول الله -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-.
This Hadīth describes the ablution of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him). ‘Abd Khayr related that ‘Ali (may Allah be pleased with him) went to them after he had prayed. He asked them for water to perform ablution. At first they were surprised by this, as he had already prayed, but then realized that he wanted to teach them how the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to perform ablution. They brought the water and he poured some of the water onto his right hand and washed both of his hands three times. He then he rinsed his mouth and washed his nose three times using the same hand that he had taken the water with. He then washed his face three times. The limits of the face are from the normal hair line at the top of the forehead to the end of the chin, including the upper part of the beard, and from one ear to the other. He then washed his right then left arm three times, including the elbows. He wiped over his head only once. Lastly, he washed his right and then left foot three times. He said that this was the way the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) performed ablution.

حرص الصحابة على نشر العلم وتبليغ أحكام الدين. التعليم بالفعل, والوصف بالفعل أسرع إدراكا, وأدق تصويرا, وأرسخ في النفس, ويستفاد من ذلك أنه ينبغي للمعلم أن يسلك أقرب الطرق لإيصال المعلومات إلى أذهان الطلاب. جواز الاستعانة في إحضار ماء الوضوء. مشروعية الوضوء على الصفة الواردة في هذا الحديث. سنية غسل الكفين ثلاث مرات في بداية الوضوء. أن الواجب في مسح الرأس مرة واحدة لا يزيد عليها, ومشروعية التثليث في بقية الأعضاء المغسولة. الحكمة في مسح الرأس مرَّة واحدة، وكونه لا يُكَرَّر، كما يكرر الغسل؛ لأنَّ المسح أخف من الغسل، مخففٌ في كيفيته وفي كميته، ولعلَّ الحكمة الرَّبَّانيَّة في التخفيف في الرأس، من كونه يمسح مسحًا ولا يغسل، وأن مسحه مرَّة واحدة فلا يكرر، هو التيسير على الأمة؛ فإنَّ الرَّأس موطن الشعر، فصَبُّ الماء عليه وتكريره، رُبَّما سبَّب أذيَّةً ومرضًا، فخفَّف الله -تعالى- عن عباده.

Details...