1411
يغسل من بول الجارية، ويرش من بول الغلام
The urine of a girl should be washed, but the urine of a boy should be splashed with water
عن أبي السَّمْح قال: كنت أخْدُم النبي صلى الله عليه وسلم ، فكان إذا أراد أن يغتسل قال: «وَلِّني قَفَاك». فأوَلِّيه قَفَايَ فأَسْتُره به، فأُتِيَ بحسن أو حسين رضي الله عنهما فَبَال على صدره فجئتُ أغسله فقال: «يُغسَلُ مِنْ بوْل الجاريَة، ويُرَشُّ مِنْ بوْل الغُلام».
Abu As-Samh reported: I used to serve the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) and whenever he wanted to take a bath, he would say: "Turn the other way." So I would turn my back and screen him with it. Al-Hasan or Al-Husayn was brought to him once, and (the infant) urinated on his chest. When I wanted to wash it, the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: "The urine of a girl should be washed, but the urine of a boy should be splashed with water."
صحيح - (
رواه أبو داود والنسائي وابن ماجه ).
Sahih/Authentic.
[Ibn Maajah]
يذكر أبو السمح رضي الله عنه أنه كان يخدم النبي صلى الله عليه وسلم ، وأنه -عليه الصلاة والسلام- ربما أراد أن يغتسل فيطلب من أبي السمح أن يوليه ظهره، فكان يستر النبي صلى الله عليه وسلم بجسمه بحيث يجعل ظهره مما يلي النبي صلى الله عليه وسلم فيستره عن الناس وعن نفسه، ثم ذكر حادثة وقعت له مع النبي صلى الله عليه وسلم ، حيث أتي بالحسن أو الحسين فبال على ثياب النبي صلى الله عليه وسلم من جهة صدره، فأراد أبو السمح أن يغسله، فبيَّن له النبي صلى الله عليه وسلم أن بول الرضيع الذي لم يأكل الطعام يكفي في تطهيره -إن أصاب الثوب- أن يُرش بالماء رشّا يعم مكان البول، ولا يجب غسله، بخلاف بول الجارية فالواجب غسل الثوب منه، ولو كانت رضيعة، ومما ذكره أهل العلم من وجوه الفرق بين الصبي والصبية:
- كثرة حمل الرجال والنساء للطفل الذكر، فتعم البلوى ببوله فيشق غسله.
- أن بوله يخرج بقوة وشدة دفع، فينتشر وتكثر الإصابة منه، فيشق غسل ما أصابه كله، بخلاف بول الأنثى.
- أن بول الأنثى أخبث وأنتن من بول الذكر، وسببه حرارة الذكر، ورطوبة الأنثى، فالحرارة تخفف من نتن البول، وتذيب منها ما يحصل مع الرطوبة.
هذه من الحِكَمِ التي تلمَّسها العلماء للفرق بين بول الغلام وبين بول الجارية، فإنْ صحَّتْ، فهي حِكَمٌ معقولة؛ لأنَّها فروق واضحة، وإنْ لم تصح فالحكمة هي حُكْمُ الله تعالى؛ فإنَّنا نعلم يقينا أنَّ شرع الله هو الحكمة؛ فانَّ الشرع لا يفرِّقُ بين شيئين متماثلين في الظاهر، إلاَّ والحكمة تقتضي التفريق، ولا يجمع بينهما إلاَّ والحكمة تقتضي الجمع؛ لأنَّ أحكام الله لا تكون إلاَّ وفق المصلحة؛ ولكن قَدْ تظهر وقد لا تظهر.
Abu As-Samh (may Allah be pleased with him) mentioned that he used to serve the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) and that whenever he wanted to take a bath, he would ask Abu As-Samh to turn his back. So he would turn his back towards the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) screening him with his body so that neither him nor others could see the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him).
Then he mentioned an incident that took place while he was with the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him). Abu As-Samh brought Al-Hasan or Al-Husayn to the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) and the boy (who was still infant) urinated on his chest. When Abu As-Samh wanted to wash it, the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) explained to him that splashing water over the urine of the baby boy (male infant) who is not yet eating food is sufficient to purify it, but the urine of a girl must be washed even if she is still infant.
The scholars have mentioned some reasons for this difference between the urine of the boy and that of the girl, including the following:
1. Usually, the male baby is carried a lot by both men and women, so washing his urine would be too difficult, so this concession was made.
2. Unlike the urine of the girl, the urine of a boy spatters over here and there, so it is extremely difficult to thoroughly wash it.
3. The urine of the female is more putrid than the urine of the nursing boy. The reason for that is that the temperature of the urine from the male is hotter, with less stench. High temperature makes the smell of urine mild and removes what might happen with humidity.
أن بول البنت نجس كغيره من النجاسات، ولو كانت في سن الرضاع, فيغسل منه الثوب وغيره إذا أصابه؛ كما يغسل من سائر النجاسات.
بول الغلام الذي لم يأكل الطعام لشهوة: نجس؛ ولكن نجاسته أخفُّ نجاسةً من بول البنت.
يكفي في تطهير ما أصابه بولُ الغلام الذي لم يأكل الطعام لشهوة: رشُّه بالماء فقط، دون غسله.
أنَّ الأصل في أحكام الغلام والجارية أنهما سواء؛ فتفريق السنة بينهما في البول دليل على أنَّ ما عداهما باقٍ على الأصل.
أن المشقة تجلب التيسير, فلما كان الغلام عادةً أَرغَبَ عند أهله من الجارية؛ فيكثر حمله وتكثر إصابة حامله ببوله، فمن باب التيسير خفف في غسل نجاسة بوله.
أن العذرة (وهو الغائط) من الغلام والجارية على حد سواء؛ لأن التفريق إنما كان في البول فقط, فتبقى العذرة على ما هي عليه.
Details...
|