Hadeeth

Back to Index...

1355 إن الله هو المسعر القابض الباسط الرازق، وإني لأرجو أن ألقى الله وليس أحد منكم يطالبني بمظلمة في دم ولا مال
Indeed, Allah is the One who fixes prices, the Withholder, the Extender, and the Provider. Indeed, I wish to meet Allah while none of you will have any claim against me for an injustice regarding blood or property

عن أنس بن مالك رضي الله عنه مرفوعاً: قال الناسُ: يا رسولَ الله، غَلَا السِّعْرُ فسَعِّرْ لنا، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «إنَّ اللهَ هو المُسَعِّر القابضُ الباسطُ الرازقُ، وإني لأرجو أن ألقى اللهَ وليس أحدٌ منكم يُطالِبُني بمظلمةٍ في دمٍ ولا مالٍ».

Anas ibn Mālik (may Allah be pleased with him) reported that people said: "O Messenger of Allah, the prices have shot up, so fix the prices for us." The Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: "Indeed, Allah is the One who fixes prices, the Withholder, the Extender, and the Provider. Indeed, I wish to meet Allah while none of you will have any claim against me for an injustice regarding blood or property."

صحيح - ( رواه أبو داود والترمذي وابن ماجه وأحمد ). Sahih/Authentic. [Ibn Maajah]

ارتفعت أسعار السلع في زمان النبي صلى الله عليه وسلم، فطلب الناس منه أن يحدِّد لهم أسعار السلع، فقال لهم رسول الله صلى الله عليه وسلم: «إنَّ اللهَ هو المُسَعِّر القابضُ الباسطُ الرازقُ» أي: إن الله تعالى هو الذي يُرَخِّص الأشياء ويغلِّيها، وهو الذي يضيق الرزق على من يشاء ويوسعه على من يشاء، أي: فمن حاول التسعير فقد عارض الله ونازعه فيما يريده، ويمنع العباد حقوقهم مما أولاهم الله تعالى في الغلاء والرخص. ثم قال صلى الله عليه وسلم: «وإني لأرجو أن ألقى اللهَ وليس أحدٌ منكم يُطالِبُني بمظلمةٍ في دمٍ ولا مالٍ» وهذا إشارة إلى أن المانع له من التسعير مخافة أن يظلمهم في أموالهم؛ فإن تسعير السلع تصرف فيها بغير إذن أهلها فيكون ظلما، لكن إذا تواطأ الباعة مثلا من تجار ونحوهم على رفع أسعار ما لديهم أثرة منهم، فلولي الأمر تحديد سعر عادل للمبيعات مثلا؛ إقامة للعدل بين البائعين والمشترين، وبناء على القاعدة العامة، قاعدة جلب المصالح ودرء المفاسد، وإن لم يحصل تواطؤ منهم وإنما ارتفع السعر بسبب كثرة الطلب وقلة العرض، دون احتيال، فليس لولي الأمر أن يحد السعر، بل يترك الرعية يرزق الله بعضهم من بعض، وعلى هذا فلا يجوز للتجار أن يرفعوا السعر زيادة عن المعتاد ولا التسعير، وعليه يحمل هذا الحديث.
During the time of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him), prices of commodities increased, so the people asked him to fix the prices of the commodities for them. The Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) said to them: “Indeed, Allah is the One who fixes prices, the Withholder, the Extender, and the Provider.” This means that Allah, the Almighty, is the One who causes the prices of things to decline and rise. He is also the One who reduces the provisions for whomever He wills, and extends the provisions for whomever He wills. In other words, anyone who attempts to fix the prices will be opposing and challenging Allah in what He wills, and will most probably deny people their rights of raising and lowering prices, which Allah has entrusted them with. Then he said: “Indeed, I wish to meet Allah while none of you will have any claim against me for an injustice regarding blood or property.” This is an indication that what prevented him from fixing the price was the fear that he would wrong them in their wealth, since fixing the prices of commodities involves a sort of disposing of them without the permission of their owners, and this is considered injustice. However, if the vendors – for example traders and the like – agreed to raise the prices of what they have out of selfishness, then the ruler would become entitled to determining a fair price for the goods in order to establish justice between the sellers and buyers. This also conforms to the general principle of bringing about benefits and eliminating evil. If no agreement happened between the traders, and the prices went up only due to the high demand and low supply without any deceit, then it would not be the ruler’s right to determine the prices. Rather, he should leave the citizens so that Allah provides for some through others. Thus, it is not permissible for the traders to raise the prices over what is customary, nor is fixing the prices permissible. This is the proper understanding and interpretation of the Hadīth.

فيه دليل على أن التسعير مظلمة، وإذا كان مظلمة فهو محرم، إلا إذا رأى الإمام أن التسعير فيه مصلحة ودفع للظلم عن الناس فيجوز. الباسط والرازق من أسماء الله -تعالى- ويوصف الله بالقبض والبسط.

Details...