Hadeeth

Back to Index...

1335 لو يعلم المار بين يدي الْمُصَلِّي ماذا عليه من الإثم؟ لكان أن يَقِفَ أربعين خيرًا له من أن يَمُرَّ بين يديه، قال أَبُو النَّضْرِ: لا أدري: قال أربعين يومًا أو شهرًا أو سنةً
If the person passing in front of someone praying knew the extent of the guilt he is incurring, he would prefer to stand for forty rather than pass in front him. Abu An-Nadr said: I am not sure if he said forty days, months, or years

عن أبي جُهَيْمِ بنُ الْحَارِثِ بْنِ الصِّمَّةِ الأنصاري رضي الله عنه مرفوعًا: «لو يَعْلم المارُّ بين يَدَي الْمُصَلِّي ماذا عليه من الإثم؟ لكان أن يَقِفَ أربعين خيرًا له من أن يَمُرَّ بين يديه»، قال أَبُو النَّضْرِ: لا أدري: قال أربعين يومًا أو شهرًا أو سنةً.

Abu Juhaym ibn al-Hārith ibn As-Simmah al-Ansāri (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "If the person passing in front of someone praying knew the extent of the guilt he is incurring, he would prefer to stand for forty rather than pass in front him." Abu An-Nadr said: "I am not sure if he said forty days, months, or years."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

المصلي واقف بين يدي ربه تعالى يناجيه ويناديه، فإذا مرَّ بين يديه في هذه الحال مارّ قطع هذه المناجاة وشوّش عليه عبادته، لذا عَظُم ذنب من تسبب في الإخلال بصلاة المصلى، بمروره. فأخبر الشارع: أنه لو علم ما الذي يترتب على مروره، من الإثم والذنب، لفَضَّل أن يقف مكانه أربعين على أن يمر أمام المصلى، مما يوجب الحذر من ذلك، والابتعاد منه، وقد شك الراوي في الأربعين: هل يراد بها اليوم أو الشهر أو العام؟ ولكن ليس المراد بهذا العدد المذكور الحصر، وإنما المراد المبالغة في النَّهْي.
The praying person is standing before his Lord, the Almighty, supplicating Him privately and calling upon Him. If someone passes in front of him while being in this state, he will interrupt his private supplication and disturb his worship. That is why it has become a great sin to disturb the Muslim’s prayer by passing in front of him. So, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) informed us that if one knew the sin and misdeed earned from such an act, he would prefer to stand in his place for 'forty' rather than pass in front of someone praying. Therefore, a Muslim should beware of this act and avoid doing it. The narrator was unsure of what was meant by 'forty': are they forty days, months, or years? However, the number mentioned is not intended to restrict it to a certain period of time; rather, it is intended to emphasize the prohibition.

تحريم المرور بين يدي المصلي، إذا لم يكن له سُتْرة، أو المرور بينه وبينها إذا كان له سُتْرة، ويقيد تحريم المرور بين يدي المصلي إذا لم يكن له سترة بالمسافة التي بينه وبين موضع سجوده. وجوب الابتعاد عن المرور بين يدي المصلي، لهذا الوعيد الشديد. أن الأولى للمصلي أن لا يصلي في طرق الناس، وفي الأمكنة التي لابُدَّ لهم من المرور بها، لئلا يُعَرِّض صلاته للنقص، ويُعَرض المارَّة للإثم. تعظيم حرمة المصلي والحيلولة بينه وبين قبلته. يؤخذ منه أن الإثم المترتب على المعصية في الآخرة وإن قل فهو أعظم من أي مشقة في الدنيا مهما كانت شديدة وفظيعة. جواز استعمال كلمة لو في الوعيد، والنهي عن استعمالها إنماهو في التحسُّر والاعتراض على القدر.

Details...