1312
من تعلق تميمة فلا أتم الله له، ومن تعلق ودعة فلا ودع الله له
Whoever hangs an amulet, may Allah not fulfill his wishes, and whoever hangs a seashell, may Allah not grant him serenity
عن عقبة بن عامر رضي الله عنه مرفوعاً: "من تَعَلَّقَ تَمِيمَةً فلا أَتَمَّ الله له، ومن تَعَلَّقَ وَدَعَةً فلا وَدَعَ الله له"
وفي رواية: "من تَعَلَّقَ تَمِيمَةً فقد أَشْرَكَ".
‘Uqbah ibn ‘Āmir (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Whoever hangs an amulet, may Allah not fulfill his wishes, and whoever hangs a seashell, may Allah not grant him serenity."
Another narration reads: "Whoever hangs an amulet has committed polytheism."
الأول: ضعيف.
الثاني: صحيح - (
رواهما أحمد ).
Sahih/Authentic.
[Ahmad]
دل الحديث على أن من استعمل التمائم يعتقد فيها دفع الضرر فإنه داخل في دعاء النبي صلى الله عليه وسلم عليه بأن يعكس الله قصده ولا يتم له أموره، كما أنه -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- يدعو على من استعمل الودع لنفس القصد السابق أن لا يتركه الله في راحة واطمئنان، بل يحرك عليه كل مؤذٍ -وهذا الدعاء يقصد منه التحذير من الفعل- كما أنه يخبر -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- في الحديث الثاني أن هذا العمل شرك بالله.
This Hadīth proves that the one who uses amulets out of belief that they can ward off harm is included in those against whom the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) supplicated that Allah does the contrary of what they intended, and not fulfill their wishes. Also, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) supplicated against those who use seashells with the same previous intention; he supplicated that Allah does not grant them serenity and peace of mind, and that He, instead, stirs against them everything that may harm them. This supplication is intended to warn people against such deeds. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) also informs us in the second Hadīth that this act is considered polytheism.
تعليق التمائم والودع من الشرك، وكذلك استعمال الودع بلا تعليق.
أن من اعتمد على غير الله عامله الله بنقيض قصدِه.
الدعاء على من علَّق التمائم والودَع بما يفوت عليه مقصوده ويعكس عليه مراده.
نفي النفع المعتقد في التميمة والودعة.
جواز الدعاء على العصاة على سبيل العموم.
أن بعض الصحابة قد يجهلون مثل هذا فكيف بمن بعدهم.
Details...
|