Hadeeth

Back to Index...

1274 اسمعوا وأطيعوا، وإن استعمل عليكم عبد حبشي، كأن رأسه زبيبة
Listen and obey, even if an Abyssinian slave, whose head is like a raisin, was appointed a ruler over you

عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «اسمعوا وأطيعوا، وإن استعمل عليكم عبد حبشي، كأن رأسه زبيبة».

Anas ibn Mālik (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Listen and obey, even if an Abyssinian slave, whose head is like a raisin, was appointed a ruler over you.”

صحيح - ( رواه البخاري ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari]

الزموا السمع والطاعة لولاة الأمور، حتى لو استعمل عليكم عبد حبشي أصلًا وفرعًا وخلقةً، كأن رأسه زبيبة، وهذا من باب المبالغة في كون هذا العامل عبدًا حبشيًا أصلاً وفرعًًا، قوله: ((وإن استعمل)) يشمل الأمير الذي هو أمير السلطان، وكذلك السلطان. فلو فرض أن سلطانا غلب الناس واستولى وسيطر وليس من العرب؛ بل كان عبدًا حبشيًا فإن علينا أن نسمع ونطيع. فهذا الحديث يدل على وجوب طاعة ولاة الأمور إلا في معصية الله، لما في طاعتهم من الخير والأمن والاستقرار وعدم الفوضى وعدم اتباع الهوى. أما إذا عصي ولاة الأمور في أمر تلزم طاعتهم فيه؛ فإنه تحصل الفوضى، ويحصل إعجاب كل ذي رأي برأيه، ويزول الأمن، وتفسد الأمور، وتكثر الفتن.
Listen to your rulers and be obedient to them even if an Abyssinian slave whose head is like a raisin is appointed to be your leader. The comparison of his head to a raisin denotes physical description, because the hair of Abyssinians is not like the hair of the Arabs. Abyssinian hair is curly, with their curls resembling raisins. This is an emphasis on the fact that the mentioned ruler is of pure Abyssinian descent. "Was appointed a ruler over you" indicates that the order to listen and obey includes the deputy of the supreme leader as well as the leader himself. If it happens that a leader overcame the people and took control of them and he is not an Arab, rather, he is an Abyssinian slave, then it is our duty to listen and obey him. This Hadīth is proof that it is obligatory to be obedient to the rulers, except if they order us to disobey Allah, because obedience to them ensures stability and security, and prevents chaos and the pursuit of personal inclinations and desires. If someone disobeys the rulers in a matter where it is obligatory to obey them, then this leads to chaos and the bias of each individual to his own opinion. Consequently, security is compromised, state matters fall into disorder, and trials and tribulations become widespread.

وجوب طاعة ولي الأمر فيما ليس بمعصية دون النظر إلى لونه أو جنسه. لا يجوز تولية العبد الإمامة، وإنما ذُكر في الحديث من باب المبالغة في الطاعة، أو إذا تغلب قهرًا. من أهداف الدعوة جمع كلمة المسلمين، والعمل على ما يحقق وحدة المجتمع الإسلامي. أنه إن لم نسمع ونطع حصلت الفوضى وزال النظام وزال الأمن وحل الخوف. استدل البخاري بهذا الحديث على جواز إمامة المفتون والمبتدع.

Details...