Hadeeth

Back to Index...

1268 دخل أبو بكر الصديق رضي الله عنه على امرأة من أحمس يقال لها: زينب، فرآها لا تتكلم
Abu Bakr As-Siddīq (may Allah be pleased with him) entered upon a woman from Ahmas tribe, called Zaynab, and he noticed that she was not speaking

عن قيس بن أبي حازم، قال: دخل أبو بكر الصديق رضي الله عنه على امرأة من أَحْمَسَ يقال لها: زينب، فرآها لا تتكلم. فقال: ما لها لا تتكلم؟ فقالوا: حَجَّتْ مصمِتةً ، فقال لها: تكلمي، فإن هذا لا يحل، هذا من عمل الجاهلية، فتكلمت.

Qays ibn Abi Hāzim reported: Abu Bakr As-Siddīq (may Allah be pleased with him) entered upon a woman from Ahmas tribe, called Zaynab, and he noticed that she was not speaking, he asked: "Why is she not speaking?" They said: "She has intended to perform Hajj without speaking." He said to her: "Speak, for this is unlawful; it is a practice of the pre-Islamic period of ignorance." Thereupon, she spoke.

صحيح - ( رواه البخاري ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari]

دخل أبو بكر رضي الله عنه على امرأة من قبيلة أحمس اسمها زينب، فوجدها لا تتكلم، فسألهم: لماذا لا تتكلم، فقالوا: حجت ساكتة، فقال لها: تكلمي، فإن ترك الكلام بالكلية لا يجوز؛ فإنه كان من عبادات الجاهلية ثم حرمه الإسلام، ودخول الرجل على المرأة من غير ريبة ولا خلوة كما فعل الصديق رضي الله عنه جائز.
Abu Bakr (may Allah be pleased with him) entered upon a woman from the tribe of Ahmas, called Zaynab, and he found that she was not speaking. He asked the people about the reason behind her refusal to speak, and they clarified that she had intended to perform Hajj without speaking. Thereupon, Abu Bakr (may Allah be pleased with him) told her that she should speak, for it was not permissible to refrain from speaking altogether, because this was an act of worship observed during the pre-Islamic period of ignorance and subsequently banned by Islam. It is noteworthy here that it is permissible for a man to enter upon a woman if this involves no suspicion or seclusion, as done by Abu Bakr.

المستحب التكلم بالخير من أمر بمعروف أو نهي عن منكر أو إفشاء السلام أو تعليم الناس، وإلا، فلا. من حلف ألا يتكلم يستحب له الكلام ولا كفارة عليه. وجوب مخالفة أعمال الجاهلية وأحوالها. ليس من شعائر الدين التعبد بالصمت والإمساك عن الكلام فإنه حرام.

Details...