Hadeeth

Back to Index...

1257 انزعها فإنها لا تزيدك إلا وهنا، فإنك لو مت وهي عليك ما أفلحت أبدا
Take it off, for it will only increase your weakness. If you die with it on, you will never succeed

عن عمران بن حصين رضي الله عنه "أن النبي صلى الله عليه وسلم رأى رجلا في يده حَلْقَةٌ من صُفْرٍ، فقال: ما هذا؟ قال من الوَاهِنَةِ، فقال: انزعها فإنها لا تَزيدك إلا وَهْنًا؛ فإنك لو مُتَّ وهي عليك ما أفلحت أبدًا".

‘Imrān ibn Husayn (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) saw a man wearing a brass ring on his hand and said: “What is that?” The man said: “It is for a weakening ailment.” He said: “Take it off, for it will only increase your weakness. If you die with it on, you will never succeed.”

حسن - ( رواه أحمد وابن ماجه ). Hasan/Sound. [Ibn Maajah]

يذكر لنا عمران بن حصين رضي الله عنهما موقفًا من مواقف رسول الله -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- في محاربة الشرك وتخليص الناس منه، ذلك الموقفُ: أنه أبصر رجلا لابسًا حلقة مصنوعة من النحاس الأصفر، فسأله عن الحامل له على لبسها؟ فأجاب الرجل أنه لبسها لتعصِمه من الألم، فأمر بالمبادرة بطرحها، وأخبره أنها لا تنفعه بل تضره، وأنها تزيد الداء الذي لبست من أجله، وأعظم من ذلك لو استمرتْ عليه إلى الوفاة حُرم الفلاح في الآخرة أيضا.
‘Imrān ibn Husayn, (may Allah be pleased with him) relates a situation of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) in regard to combating polytheism and saving people from it. In that situation, he saw a man wearing a ring made of yellow brass, so he asked him about the reason he was wearing it. The man replied that he was wearing it to keep pain away from him. So, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) ordered him to immediately remove it. He also told him that it would harm, rather than benefit, him. Indeed, it would worsen the ailment that it was worn for. Even worse, if the man kept wearing it until he dies, he would be deprived of success in the Hereafter.

أن لبس الحلقة وغيرها للاعتصام بها من الأمراض من الشرك. النهي عن التداوي بالحرام. إنكار المنكر وتعليم الجاهل. ضرر الشرك في الدنيا والآخرة. استفصال المفتي واعتبار المقاصد. التغليظ في الإنكار على من فعل شيئًا من الشرك؛ لأجل التنفير منه. أن مراتب الإنكار تتفاوت، فإذا نفع الكلام حرم التغليظ. بيان جهل المشركين قبل الإسلام. لا يعذر الشخص بجهله مع إمكان التعلم. أن الأعمال بخواتيمها. أنه ينبغي لمن أراد إنكار المنكر أن يسأل أولا عن الحال.

Details...