Hadeeth

Back to Index...

1170 أتريدين أن ترجعي إلى رفاعة؟ لا، حتى تذوقي عسيلته، ويذوق عسيلتك
Do you want to go back to Rifā‘ah? Not until you taste his sweetness and he tastes your sweetness (have sexual intercourse)

عن عائشة- رضي الله عنها- مرفوعاً: «جاءت امرأة رفاعة القرظي إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقالت: كنت عند رفاعة القرظي فطلقني فَبَتَّ طلاقي، فتزوجت بعده عبد الرحمن بن الزَّبير، وإنما معه مثل هُدْبَةِ الثَّوْبِ، فتبسم رسول الله صلى الله عليه وسلم وقال: أتريدين أن ترجعي إلى رفاعة؟ لا، حتى تَذُوقي عُسَيْلَتَهُ، ويذوق عُسَيْلَتَكِ، قالت: وأبو بكر عنده، وخالد بن سعيد بالباب ينتظر أن يؤذن له، فنادى: يا أبا بكر، ألا تسمع إلى هذه: ما تَجْهَرُ به عند رسول الله صلى الله عليه وسلم ».

‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) reported: The wife of Rifā‘ah al-Qurazhi came to the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) and said: "I was with Rifā‘ah al-Qurazhi, and he divorced me and it was an irrevocable divorce. Then I married ‘Abdur-Rahmān ibn Az-Zubayr, and he only has the like of a garment's fringe." The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) smiled and said: "Do you want to go back to Rifā‘ah? Not until you taste his sweetness and he tastes your sweetness (have sexual intercourse)." She (‘Ā'ishah) said: "Abu Bakr was with him, and Khālid ibn Sa‘īd was at the door waiting to be allowed in. Khālid called out: 'O Abu Bakr, do you not hear what this [woman] is saying? What is she saying openly in the presence of the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him)!'"

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

جاءت امرأة رفاعة القرظي شاكية حالها إلى النبي صلى الله عليه وسلم، فأخبرته أنها كانت زوجاً لرفاعة، فبتَّ طلاقها بالتطليقة الأخيرة، وهي الثالثة من طلقاتها، وأنها تزوجت بعده عبد الرحمن بن الزَّبِير، فادعت أنه لم يستطع أن يمسها لأن ذكرَه ضعيف رِخْو، لا ينتشر. فتبسم النبي صلى الله عليه وسلم من جهرها وتصريحها بهذا الذي تستحي منه النساء عادة، وفهم أن مرادها، الحكم لها بالرجوع إلِى زوجها الأول رفاعة. حيث ظنت أنها بعقد النكاح من عبد الرحمن قد حلت له. ولكن النبي صلى الله عليه وسلم أبى عليها ذلك، وأخبرها بأنه لابد لحل رجوعها إلى رفاعة من أن يطأها زوجها الأخير. وكان عند النبي صلى الله عليه وسلم أبو بكر، وخالد بن سعيد، بالباب ينتظر الإذن بالدخول فنادى خالد أبا بكر، متذمرا من هذه المرأة التي تجهر بمثل هذا الكلام عند رسول الله صلى الله عليه وسلم، كل هذا، لما له في صدورهم من الهيبة والإجلال له صلى الله عليه وسلم ورضي اللَه عنهم وأرضاهم، ورزقنا الأدب معه، والاتباع له.
The wife of Rifā‘ah al-Qurazhi came to complain about her situation to the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him). She told him that she was married to Rifā‘ah, who gave her a third irrevocable divorce. Then she married ‘Abdur-Rahmān ibn Az-Zubayr who, nevertheless, could not have sexual intercourse with her, because of his inability to have a penile erection. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) smiled at her explicit words, which women would usually feel too shy to say. He understood that she wanted his judgment to go back to her ex-husband, Rifā‘ah. The lady believed that she was now lawful for Rifā‘ah on the grounds of her marriage contract with ‘Abdur-Rahmān. However, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) refused to grant her that judgment. To become lawful for her ex-husband, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: She must have sexual intercourse with her new husband. Abu Bakr was with the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) and Khālid ibn Sa‘īd was standing at the door, waiting to be allowed in. So Khālid called out to Abu Bakr in resentment at what the lady said to the Prophet. Indeed, the Companions (may Allah be pleased with them) had great reverence and esteem for the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him). We ask Allah to grant us respect for and compliance with the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him).

أنه لا يحل بعد هذا البت وهو الطلقة الثالثة أن ينكحها زوجها، الذي بت طلاقها إلا بعد أن تتزوج غيره، ويطأها الزوج الثاني، فيكون المراد بقوله تعالى: {حَتى تَنكِح زوجا غَيْرَهُ } الوطء في عقد نكاح، لا مجرد العقد قال ابن المنذر: أجمع العلماء على اشتراط الجماع لتحل للأول، فلا تحل له حتى يجامعها الثاني. المراد بالعسيلة، اللذة الحاصلة بتغيب الحشفة ولو لم يحصل إنزال مَني، وعليه إجماع العلماء، فلابد من الإيلاج لأنه مظنة اللذة. أنه لابد من الانتشار، وإلا لم تحصل اللذة المشترطة. أنه لا بأس من التصريح بالأشياء التي يستحي منها للحاجة، فقد أقرها النبي صلى الله عليه وسلم على ذلك، وتبسم من كلامها. حسن خلق النبي صلى الله عليه وسلم، وطيب نفسه. قال عياض: اتفق كافة العلماء على أن للمرأة حقا في الجماع، فيثبت الخيار لها إذا تزوجت المجبوب والممسوح جاهلة بهما، ويضرب للعِنِّين أجل سنة لاحتمال زوال ما به.والمجبوب مقطوع الذكر، والممسوح من ولد وليس له ذكر، و العنين العاجز عن الجماع. لا بأس أن تسأل المرأة وعند المفتي من يسمع من الرجال ليستفيد الجميع، فإنها استفتت والصديق حاضر يسمع، وخالد بن سعيد يسمع. وفي الحديث ما كان الصحابة عليه من سلوك الأدب بحضرة النبي صلى الله عليه وسلم، وإنكارهم على من خالف ذلك بفعله أو قوله.

Details...