Hadeeth

Back to Index...

1149 أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يقول: اللهم إني أعوذ بك مِنَ البَرَصِ، والجُنُونِ، والجُذَامِ، وَسَيِّيءِ الأسْقَامِ
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to say: O Allah, I seek refuge in You from leucoderma, insanity, leprosy, and evil diseases

عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال: كَانَ رَسُولُ اللهِ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- يَقُولُ: «اللهم إني أعوذ بك من البَرَصِ، والجُنُونِ، والجُذَامِ، وَسَيِّئِ الأسْقَامِ».

Anas ibn Mālik (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to say: "O Allah, I seek refuge in You from leucoderma, insanity, leprosy, and evil diseases."

صحيح - ( رواه أبو داود والنسائي وأحمد ). Sahih/Authentic. [An-Nasaa’i]

في الحديث كان النبي صلى الله عليه وسلم يستعيذ من أمراض معينة، وهذا يدل على خطرها، وعظيم أثرها، ثم سأل السلامة والعافية من قبيح الأمراض عموما، فقد تضمن هذا الدعاء: التخصيص والإجمال، فقال:" اللهم إني أعوذ بك من البرص"، وهو بياض يظهر في الجسم، يُوَلِّدُ نُفرة الخلق عن الإنسان، فيورث الإنسان العزلة التي قد تودي به إلى التسخط والعياذ بالله. "والجنون": وهو ذهاب العقل، فالعقل هو مناط التكليف وبه يعبد الإنسان ربه، وبه يتدبر ويتفكر في خلائق الله تعالى ، وفي كلامه العظيم، فذهاب العقل ذهاب بالإنسان. و"الجذام": وهو مرض تتآكل منه الأعضاء حتى تتساقط -والعياذ بالله– . "وسيء الأسقام": أي قبيح الأمراض: وهي العاهات التي يصير المرء بها مُهاناً بين الناس، تنفرُ عنه الطباع، كالشلل والعمى والسرطان، ونحو ذلك؛ لأنها أمراض شديدة تحتاج إلى كلفة مالية، وصبر قوي لا يتحمله إلا من صبره الله تعالى وربط على قلبه. وهنا تظهر عظمة هذا الدين الذي يحافظ ويرعى بدن المسلم ودينه.
In this Hadīth the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) seeks refuge in Allah from specific illnesses. However, when the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) seeks refuge in Allah from them, this means that they are very dangerous and have a very bad effect. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) sought Allah's refuge from a group of particular diseases, then he asked Allah to keep him healthy and safe from all evil and bad diseases in general. This supplication includes a specific and detailed part followed by a general and comprehensive part. To clarify, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) sought refuge in Allah from leucoderma, a disease in which white spots appear on the skin, that makes people turn and run away from the one who has it. This causes man to become isolated and thus feel discontented - Allah forbids. Insanity refers to the disappearance of one's mind. The mind is the thing which makes one competent for religious assignment, and with it one worships his Lord as well as ponders and reflects on Allah's creation and holy Speech. Hence, absence of mind means that man does not exist. For this reason, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "There are three (kinds of people) whose actions are not recorded: (one of them is) and the insane until his mind is back." "Leprosy" is a type of sickness that eats at one's organs until they fall off, Allah forbids. It is a contagious disease, and this is why it was mentioned in another Hadīth: "Flee from the leper as you would flee from a lion." "Evil and bad diseases are the disabilities that make one feel disdained and rejected in the society, such as cancer, blindness, paralysis, etc. This is because these types of diseases are serious and need a lot of money for treatment. They also need great patience that are only shown by those whom Allah, the Almighty, grants patience and strengthens their hearts. This Hadīth shows the greatness of Islam that protects the Muslim's religion and cares for his body.

الاستعاذة من الأمراض القبيحة المهلكة، التي قد تذهب بصبر الإنسان، فلا تبقي له شيئا من الأجر. استعاذة الرسول -صلى الله عليه وسلم- من سيء الأسقام خشية ضعف الطاقة عن الصبر والوقوع في الضجر فيفوت الأجر. هذه الأمراض المنصوص عليها في الحديث مفسدة للخِلْقَةِ والخُلُقِ، وتؤدي إلى نفور الخلق من صاحبها. لم يستعذ النبي -صلى الله عليه وسلم- من جميع الأمراض؛ لأن الأمراض مطهرة للآثام مع الصبر عليها، ولا يخلو منها العباد، بل أشد الناس بلاء الأنبياء ثم الأمثل فالأمثل. قد يستدل بالحديث على مشروعية الحجر الصحي؛ لما أودعه الله في الجذام من سرعة العدوى، إضافة إلى سرعة فتكه بالمصابين به، زيادة على كونه محل نُفُور الطباع السليمة. تعوُّذ النبي -صلى الله عليه وسلم- من سيئ الأمراض، يدخل فيه ما يعرف بالأمراض المستعصية الآن كالسرطان، فتكون مثل هذه الأحاديث محل الحرص؛ لأثرها في الصحة الوقائية.

Details...