Hadeeth

Back to Index...

1138 أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى عن ثمن الكلب، ومهر البغي، وحلوان الكاهن
the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) prohibited the price of a dog, the earnings of a prostitute, and the money paid to a soothsayer

عن أبي مسعود رضي الله عنه «أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى عن ثمن الكلب، ومَهْرِ البغي، وحُلْوَانِ الكَاهِنِ».

Abu Mas‘ūd (may Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) prohibited the price of a dog, the earning of a prostitute, and the money paid to a soothsayer.

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

لطلب الرزق طرق كريمة شريفة طيبة، جعلها الله عوضا عن الطرق الخبيثة الدنيئة. فلما كان في الطرق الأولى كفاية عن الثانية، ولما كانت مفاسد الثانية عظيمة لا يقابلها ما فيها من منفعة، حَرَّم الشرع الطرق الخبيثة التي من جملتها، هذه المعاملات الثلاث. 1- بيع الكلب: فإنه خبيث رجس. 2- وكذلك ما تأخذه الزانية مقابل فجورها، الذي به فساد الدين والدنيا. 3- ومثله ما يأخذه أهل الدجل والتضليل، ممن يدعون معرفة الغيب والتصرف في الكائنات، ويخيلون على الناس-بباطلهم- ليسلبوا أموالهم، فيأكلوها بالباطل. كل هذه طرق خبيثة محرمة، لا يجوز فعلها، ولا تسليم العوض فيها، وقد أبدلها اللَه بطرق مباحة شريفة.
There are many noble and good ways to seek sustenance and provision which Allah has blessed us with instead of the evil, corrupt and illegal ways. The good ways suffices the person so he is in no need of the evil ones. The huge harm resulting from the evil ways outweighs whatever benefit they may presumably involve. Islamic law prohibits all the evil ways of earning provision, including the three types mentioned in this Hadīth: 1. The price of selling a dog, as it is malevolent and impure (except for the trained dogs for three purposes: herding, hunting, and guarding, as mentioned in other verses of the Qur’an and Hadīth, etc). 2. The money a prostitute receives in return for practicing immorality, which destroys one's religion as well as the life of this world. 3. The money paid to people of misguidance and fraud, like soothsayers, diviners, and tricksters, who claim that they have knowledge of the unseen and have control over the created beings. They deceive people by their falsehood in order to take their wealth and devour it unlawfully. All of these ways are evil and prohibited in Islam and are impermissible to be used. One should not give anything in exchange for them, since Allah has provided noble, good and permissible ways to earn provisions that can substitute for these (and any) evil, corrupt and illegal ways.

النهي عن بيع الكلب، وتحريم ثمنه، ولا فرق بين المُعلَّم وغيره، وكلب الزرع والماشية وغيره، وإنما يجوز اقتناؤه فقط بهذه الأشياء الثلاثة. تحريم البغاء وتحريم ما يؤخذ عليه، سواء كان من حُرَةٍ أو أمة، فهو خبيث من عمل خبيث في جميع طرقه. تحريم الكهانة ونحوها من العرافة، والتنجيم، وضرب الحصى، وتحضير الجن، وتحريم أخذ شيء على هذه الأعمال الشيطانية. من هذه المنهيات وغيرها، يُعلم أنَّ الشريعة تنهى عن كل ما فيه مضرة وما يترتب عليه من مكاسب. الكلب غير متقوم، يعني: لو أتلف شخصٌ كلب الصيد أو الحرث أو الماشية فلا قيمة له شرعا؛ أنه لو كان له قيمة لجاز له الثمن، إذ أن القيمة عوض عن العين المتلفة، والثمن عوض عن العين الفائتة عن صاحبها، وهذا هو القول الراجح، ولكن من أتلف كلب غيره لغير عذر فيستحق التعزير. حفظ العرض أولى من حفظ المال، فلا يجوز اتخاذ الزنا والبغاء مهنة للتكسب وأخذ المال.

Details...