Hadeeth

Back to Index...

1126 أن رسول الله صلى الله عليه وسلم أعتق صفية، وجعل عتقها صداقها
The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) emancipated Safiyyah and made her emancipation her dowry

عن أنس بن مالك رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم أعتق صفية، وجعل عِتْقَهَا صَدَاقَهَا.

Anas ibn Mālik (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) emancipated Safiyyah and made her emancipation her dowry.

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

كانت صفية بنت حُيي -وهو أحد زعماء بنى النضير- زوجة كنانة بن أبي الحقيق، فقتل يوم خيبر، وفتح النبي صلى الله عليه وسلم خيبر، وصار النساء والصبيان أرقاء للمسلمين، ومنهم صفية، ووقعت في نصيب دِحْيةَ بن خليفة الكلبي رضي الله عنه ، فعوضه عنها غيرها واصطفاها لنفسه، جبراً لخاطرها، ورحمة بها لعزها الذاهب. ومن كرمه إنه لم يكتف بالتمتع بها أمة ذليلة، بل رفع شأنها، بإنقاذها من ذُل الرقِّ، وجعلها إحدى أمهات المؤمنين، لأنه أعتقها، وتزوجها، وجعل عتقها صداقها.
Safiyyah, the daughter of Huyai, one of the leaders of Banu An-Nadīr (a Jewish tribe of Hejaz) was the wife of Kinānah ibn Abu Al-Huqayq who was killed on the Day of khaybar. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) conquered Khaybar without hostilities and the women and children residents of that city became slaves to the Muslims once they were captivated. Safiyyah was initially part of the share allocated to Dihyah ibn Khalīfah al-Kalbi. However, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) compensated him with another female slave in exchange for Safiyyah, and took her for himself. He did this to appease her and soothe her grief for her lost status and glory (may Allah's peace and blessings be upon him). The Prophet's noble character is manifested through the fact that he did not settle for enjoying her while she was a humiliated as a slave but freed her from slavery, raised her status, and made her one of the most respected of women (on earth as a) Mother of the Believers. He freed her, then married her, and he made her emancipation her dowry.

جواز عتق الرجل أمته، وجعل عتقها صداقاً لها، و تكون زوجته. أنه لا يشترط لذلك إذنها ولا شهود، ولا ولي، كما لا يشترط التقيد بلفظ الإنكاح، ولا التزويج. فيه دليل على جواز كون الصداق منفعة دينية أو دنيوية. استحباب عتق الأمة وتزوجها ، وقد صرح بذلك حديث: "من أعتق جاريته ثم تزوجها كان له أجران"رواه أبوداود وصححه الألباني. في مثل هذه القصة في زواج النبي -صلى الله عليه وسلم- ما يدل على كمال رأفته وشفقته. لم يجعل الشرع حدا لأكثر الصداق ولا لأقله، إلا أنه يستحب تخفيفه لقوله -صلى الله عليه وسلم-: "أعظم النساء بركة، أيسرهن مؤنة".

Details...