1075
نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن بيع الذهب بالورق دَينًا
The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) prohibited the sale of exchange of gold with silver on credit
عن أبي المنهال قال: «سألت البراء بن عازب، وزيد بن أرقم، عن الصَّرْفِ؟ فكل واحد يقول: هذا خير مني. وكلاهما يقول: نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن بيع الذهب بالوَرِقِ دَيْنَاً».
Abu al-Minhāl said: “I asked Al-Barā’ ibn ‘Āzib and Zayd ibn Arqam about ‘Sarf’ (exchanging monies). Each of them said about the other: 'He is better than me’, and both of them said: ‘The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) prohibited the sale of exchange of gold with silver on credit.'"
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
سأل أبو المنهال، البراء بن عازب، وزيد ين أرقم، عن حكم الصرف، الذي هو بيع الأثمان بعضها ببعض.
فمن ورعهما رضي الله عنهما ، أخذا يتدافعان الفتوى، ويحتقر كل واحد منهما نفسه بجانب صاحبه.
ولكنهما اتفقا على حفظهما: أن النبي صلى الله عليه وسلم نهى عن بيع الذهب بالفضة دَيناً، لاجتماعهما في علة الربا، فحينئذ لابد فيهما من التقابض في مجلس العقد، وإلا لما صح الصرف، وصار ربا بالنسيئة.
تنبيه:
الربا معاملة مالية محرمة، وتنقسم إلى قسمين: الأول ربا الديون، وهي أن يزيد في مقدار الدين الثابت مسبقًا مقابلة الزيادة في الأجل، والثاني ربا البيوع، وهي الزيادة أو التأجيل في أصناف معينة، تسمى الأصناف الربوية، مثل الذهب بالذهب والبر بالبر.
Abu al-Minhāl asked al-Barā’ ibn ‘Āzib and Zaid ibn Arqam (may Allah be pleased with him) about 'Sarf', which means exchanging monies or, in other words, selling the value of one for the other. At first each of them out of piety and humility referred the question to the other as being more knowledgeable and more eligible to answer it. When they answered with both of them giving the same answer which they heard from the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) that he prohibited selling gold for silver on credit because they are both prone to usury. When this is the case, then it is necessary that they are exchanged on the spot in the same session before the two parties depart; otherwise, the exchange is invalid and it is considered Nasī’ah usury (usury related to deferment).
النهي عن بيع الذهب بالفضة، أو الفضة بالذهب، مع تأجيلهما أو تأجيل أحدهما، فلابد من التقابض في مجلس العقد.
صحة بيع أحد النقدين بالآخر مع التقابض في مجلس العقد، لأنه صرف.
ما كان عليه السلف -رضى الله عنهم- من الورع، وتفضيل بعضهم بعضًا.
استظهار العالم في الفتيا بنظيره في العلم.
Details...
|