Hadeeth

Back to Index...

1035 أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى عن بيع الثمار حتى تزهي. قيل: وما تزهي؟ قال: حتى تحمر. قال: أرأيت إن منع الله الثمرة، بم يستحل أحدكم مال أخيه؟
The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) forbade the sale of fruits until they are ripe. They said: What is meant by ripe? He said: When they become red. He added: What if Allah prevents the fruits, how could one of you consider his brother's money lawful for himself?

عن أنس بن مالك رضي الله عنه مرفوعاً: «أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى عن بيع الثمار حتى تُزْهِي. قيل: وما تُزْهِي؟ قال: حتى تَحمَرَّ. قال: أرأيت إن مَنَعَ اللهُ الثمرة، بِمَ يستحِلُّ أحدُكُم مال أخيه؟».

Anas ibn Mālik (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) forbade the sale of fruits until they are ripe. They said: "What is meant by ripe?" He said: "When they become red." He added: "What if Allah prevents the fruits, how could one of you consider his brother's money lawful for himself?"

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

كانت الثمار مُعَرضة لكثير من الآفات قبل بُدُو صلاحها، وليس في بيعها مصلحة للمشتري في ذلك الوقت. فنهى النبي صلى الله عليه وسلم البائع والمشتري عن بيعها حتى تزهي، وذلك بُدُو الصلاح، الذي دليله في تمر النخل الاحمرار أو الاصفرار. ثم علل الشارع المنع من تبايعها، بأنه لو أتت عليها آفة، أو على بعضها، فبماذا يحل لك- أيها البائع- مال أخيك المشترى، كيف تأخذه بلا عوض ينتفع به؟
Fruits are prone to many plant diseases before they become ripe, and selling them in this stage brings about no benefit for the buyer. Therefore, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) prohibited the seller and the buyer from concluding the sale of fruits before they become ripe. Dates become ripe when they turn red or yellow. Then, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) explained the reason behind prohibiting the sale of unripe fruits by mentioning that if all the fruits or some of them suffered blight, then how could the seller consider his brother's money lawful for himself without giving anything in exchange?

النهي عن بيع الثمار قبل بدو صلاحها. وضع الجوائح في الثمر الذي يشترى بعد بدو صلاحه ثم تصيبه جائحة، ومعنى وضع الجوائح رد البيع إذا نزلت مصيبة قدرية بالزرع أو الشجر فأتلفته. فيه تحريم أكل أموال الناس بغير حق، ولو بما فيه صورة رضا من الطرفين. تفسير بدو الصلاح المشترط لبيع الثمار بالإزهاء. الاكتفاء بمسمى الإزهاء وابتدائه من غير اشتراط تكامله لأنه جعل مسمى الإزهاء غاية للنهي وبأوله يحصل المسمى. أن زهو بعض الثمرة كاف في جواز البيع من حيث إنه ينطبق عليها أنها أزهت بإزهاء بعضها مع حصول المعنى وهو الأمن من العاهة غالبا، أما بعض النخيل الذي يبقى أخضر لكنه يُتْمِر فهذا يكتفى فيه بطيب الطعم ، ولا حاجة إلى اللون. أنه إذا باعها قبل الإزهاء فأصابتها عاهة فهي من مال البائع.

Details...