Hadeeth

Back to Index...

102 أنه جاء إلى الحجر الأسود، فقبَّله، وقال: إني لأعلم أنك حجر، لا تضر ولا تنفع، ولولا أني رأيت النبي صلى الله عليه وسلم يقبلك ما قبلتك
He came to the Black Stone and kissed it and said: Verily, I know that you are a stone that can neither benefit nor harm. Had I not seen the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) kissing you, I would not have kissed you.

عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه «أنَّه جَاء إِلى الحَجَر الأَسوَدِ، فَقَبَّلَه، وقال: إِنِّي لَأَعلَم أَنَّك حَجَرٌ، لا تَضُرُّ ولا تَنفَعُ، ولَولاَ أَنِّي رَأَيتُ النبيَّ -صلَّى الله عليه وسلَّم- يُقَبِّلُك مَا قَبَّلتُك».

‘Umar ibn al-Khattāb (may Allah be pleased with him) reported that he came to the Black Stone and kissed it and said: "Verily, I know that you are a stone that can neither benefit nor harm. Had I not seen the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) kissing you, I would not have kissed you."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

الأمكنة والأزمنة وغيرها من الأشياء، لا تكون مقدسة معظمة تعظيم عبادةٍ لذاتها، وإنَّما يكون لها ذلك بشرع؛ ولهذا جاء عمر بن الخطاب رضي الله عنه إلى الحجر الأسود وقبله بين الحجيج، الذين هم حديثو عهد بعبادة الأصنام وتعظيمها، وبين أنَّه ما قبل هذا الحجر وعظمه من تلقاء نفسه، أو لأن الحجر يحصل منه نفع أو مضرة؛ وإنما هي عبادة تلقَّاها من المشرِّع صلى الله عليه وسلم فقد رآه يقبله فقبله؛ تأسيا واتباعا، لا رأيا وابتداعا.
Places, times, and other things are not considered holy or glorified for the worship of Allah for their own sake, rather they are considered holy by virtue of religious legislation. Hence, ‘Umar ibn al-Khattāb (may Allah be pleased with him) went to the Black Stone and kissed it amongst the pilgrims, who had recently abandoned the worship and glorification of idols and embraced Islam, and he clarified that he did not kiss or glorify this Stone out of his own accord or because the stone could benefit or harm him. Rather, it was an act of worship that he learned from the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) as he saw him kiss it, so he did it out of following his example, not out of his personal opinion or as an innovation.

مشروعية تقبيل الحجر الأسود للطائفين عندما يحاذونه، إن أمكن بسهولة. تقبيله ليس لنفعه أو ضرره، وإنما هو عبادة لله -تعالى-، تلقيناها عن النبي -صلى الله عليه وسلم-. العبادات توقيفية؛ فلا يشرع منها إلا ما شرعه الله ورسوله، ومعنى هذا أن العبادات لا تكون بالرأي والاستحسان، وإنما تتلقى عن المشرع، وهذه قاعدة عظيمة نافعة، تؤخذ من كلام المحدث الملهم أمير المؤمنين عمر بن الخطاب -رضي الله عنه وأرضاه-. أن فعل النبي -صلى الله عليه وسلم- من سنته المتبعة؛ فليس هناك خصوصية إلا بدليل. إذا صحت العبادة عُمل بها ولو لم تُعلم حكمتها؛ لأنَّ امتثال الناس وطاعتهم في القيام بها من الحِكم المقصودة. من فعل حقًّا قد يوهم الباطل وجب عليه بيان ما يدفع هذا الوهم. تبيين ما يوهم العامة من مشاكل العلم؛ حتى لا يعتقدوا غير الصواب. فضيلة عمر بن الخطاب -رضي الله عنه- بحرصه على حماية جناب التوحيد.

Details...